”Förmodligen kommer jag inte att gå tillbaka till revision”

Exrevisorn Laila Högfeldt är influencer på heltid med 42 500 följare på Instagram.

Laila Högfeldt

Influencern Laila Högfeldt har alltid varit road av siffror. När hon började grundskolan tog det henne en månad att räkna ut den mattebok klassen skulle jobba med i ett år. Som 19-åring hade Högfeldt en blogg som hon drev parallellt med sin ekonomutbildning med inriktning externrevision vid Högskolan i Borås. Efter examen fick hon jobb på revisionsbyrån Aronsson & Co i samma stad.

”Jag har alltid varit sjukt bra på matte och det som var kul med att jobba med revision var det analytiska och att få tänka själv”, säger Laila Högfeldt till Revisionsvärlden.

Under en tid kombinerade hon arbetet på revisionsbyrån med att vara influencer. När Högfeldt blev gravid 2015 växte hennes Instagram-konto i takt med magen. Från att ha haft ungefär 2000 följare, varav en stor del trogna bloggläsare, började 20 000 personer på kort tid att följa henne.

”Graviditetsbilder går generellt sett väldigt bra på Instagram. Nu krävs det väldigt mycket jobb och att man har en plan för hur ens flöde och ens bilder ska se ut, men på den här tiden kunde man växa väldigt snabbt om man bara la upp rätt bilder. Jag lärde mig, genom like-funktionen, vad folk gillar, och när min son väl föddes ville ju följarna självklart se vad som hände sedan, så de stannade kvar”, säger Laila Högfeldt.

Fixar bokföringen själv

Högfeldts konto fortsatte växa och hösten 2017 sa hon upp sig från Aronsson & Co och började jobba heltid med sina sociala medier. Intäkterna kommer in genom samarbeten med olika företag som vill synas i hennes kanaler, som nu följs av 42 500 personer. Hon startar även upp ett nytt bolag för en produktlansering som planeras till mars 2021. Som egenföretagare har Högfeldt haft stor nytta av sina ekonomikunskaper.

”Jag alltid kunnat göra mina egna bokslut, årsredovisning och skattedeklaration. Egentligen skulle jag kunna lämna bort det för jag har så ont om tid, men det känns väldigt dumt att göra det när jag ändå har kunskapen och det är bra att hålla den färsk. Bokslut och årsredovisning gör man ju bara en gång per år, för varje år blir jag mer ringrostig, så det är kul att göra det själv för att hålla kunskapen vid liv”, säger Laila Högfeldt.

Hon vill fortsätta kombinera sina respektive kompetenser som influencer och ekonom.

”Sociala medier växer mer och mer, företagen märker att marknadsföring hos en influencer har en trovärdighet som tar flera år för ett företag att bygga upp. Jag kommer att fortsätta med det här så länge jag tycker att det är kul. Förmodligen kommer jag inte att gå tillbaka till att jobba som revisor”, säger Laila Högfeldt.

FridahJonsson

[email protected]