EY partner till Svensk Innebandy

Ska skriva konsultrapport om hur innebandy "bidrar till det svenska samhället".

Carlos Esterling

EY ingår ett omfattande partnerskap med Svensk Innebandy. Avtalet sträcker sig över 2023 och innebär att EY blir huvudpartner för de svenska landslagen, de allsvenska serierna, SM-finalen samt officiell partner för Svenska Cupen.

EY-delägaren Carlos Esterling uppger till Revisionsvärlden att byrån inte betalar några reda pengar till Svensk Innebandy för varumärkesexponeringen. I stället bistår byrån med ”kompetens och insikter” kring hur Svensk Innebandy bidrar till det svenska samhället. EY kommer varje år att skriva en konsultrapport om innebandyn som Svensk Innebandy kan  använda i dialogen med media, beslutsfattare och andra intressenter.

”Vi är väldigt stolta över att få vara med och bidra under de kommande tre åren”, kommenterar Mikael Bergsten och Carlos Esterling, partners och ansvariga för EY Sports Business. Svensk Innebandy har de senaste åren arbetat hårt med inkluderingsfrågor och sedan 2015 har medlemsföreningar genomfört över 120 satsningar på integration. Man har även som mål att till år 2030 ha ”en helt jämn” könsfördelning bland de aktiva.

”Vi har arbetat väldigt aktivt för att göra vår sport uppmärksammad och tillgänglig för alla, och nu siktar vi på att växla upp vårt mångfalds- och inkluderingsarbete ytterligare. Tillsammans med den starka elit- och landslagsverksamhet och stora breddverksamhet innebandyn har vill vi kunna titulera oss Folksporten”, säger Mikael Ahlerup, generalsekreterare för Svensk Innebandy, i ett pressmeddelande.

Rättelse: I en tidigare version av denna artikel fanns en felaktig uppgift om att EY betalar pengar för partnerskapet.

Martin Hammarström

[email protected]