Dooers mejlmiss

”Mänskliga faktorn” bakom massutskick av känslig lista.

Revisionsvärlden har tidigare rapporterat om startupbolaget Dooer som utvecklar ett självlärande bokföringsprogram. Enligt grundaren, serieentreprenören Sam Nurmi, vill man ”revolutionera hela bokföringsbranschen”. De cirka 30 anställda är just på väg att flytta in på det nya kontoret på Jakobsbergsgatan 22 i Stockholm, precis vid Moodgallerian och EY:s svenska huvudkontor.

Tjänsten är ännu inte lanserad brett, men nu rapporterar nättidningen Breakit att Dooer på tisdagen skickade ut ett mejl till uppemot 500 personer som anmält intresse för Dooer.

”Vi jobbar för fullt för att kunna lansera mjukvaran och just nu släpper vi bara in kunder som vill ha en bokföringstjänst där Dooer sköter kundens hela bokföring”, skrev Dooer i mejlet, där det även framgår att Dooer senare i höst hoppas kunna ta in kunder som vill låta bolaget sköta delar av bokföringen.

Men det var inte budskapet som fick flera mottagare att reagera, utan det faktum att de nära 500 mottagarnas mejladresser var fullt synliga. Genast kom kritiska mejlsvar:

”Kommer ni att hantera mina känsliga uppgifter på samma liberala vis som min email?”, skrev en av mottagarna.

”Inte så kul att vara med i denna tråd + att ni delar vår mejl”, skrev en annan.

Strax därpå kom denna ursäkt från bolaget:oops

Sam Nurmi, Dooers grundare kallar mejltabben ”en isolerad händelse” som inte säger något om hur bolaget hanterar sina kunders känsliga uppgifter.

“Detta har ingenting att göra med Dooers produkt, eller det som är i produktion. Det var vår marknadsavdelning, som är ny, som gjorde ett misstag”, säger Sam Nurmi till Breakit.

Han uppger även att mejlet endast gick till en bråkdel av potentiella kunderna.

Mazars mm 042
Dooers kontor

Martin Hammarström

[email protected]