Mjukvarubolaget Dooer utmanar både bokföringsbyråer och bokföringsprogram med en egenutvecklad och självlärande mjukvara. Grundaren och serieentreprenören Sam Nurmi vill ”revolutionera hela bokföringsbranschen”.
Den som har vägarna förbi EY:s svenska huvudkontor vid Moodgallerian i Stockholm missar inte Dooers nya kontor. Stora rosa prickar täcker skyltfönstren ut mot Jacobsbergsgatan med budskapet ”Sveriges modernaste redovisningsbyrå”. Snart flyttar drygt 30 anställda in.
Av Dooers webbplats framgår att Dooers koncept bygger på självlärande mjukvara, så kallad artificiell intelligens, något som flera konkurrenter också arbetar med. Men Dooer tycks inte marknadsföra sig som ett mjukvarubolag utan snarare som en alternativ bokföringsbyrå.
”Vi insåg rätt tidigt att det inte skulle räcka med att bygga en mjukvara för att ändra bokföringsbranschen. För att skapa den ultimata lösningen och upplevelsen för landets företagare behövde vi också bli en byrå. Målet är att vi, genom att gå först, förhoppningsvis kan visa vägen för branschen, likt Tesla har gjort för övriga bilindustrin. Det är dags att revolutionera hela bokföringsbranschen”, förklarar vd; och grundaren Sam Nurmi i ett mejl till Revisionsvärlden.
Affärsidén är att förenkla bokföringsprocessen genom att kombinera självlärande programvara med viss handpåläggning från riktiga redovisningsekonomer. Programvaran och/eller kunden ska sköta lågkvalificerade arbetsmoment, bland annat scannar kunden sina kvitton och pappersfakturor. Samtidigt ska Dooer ha en support i form av redovisningsekonomer, där tekniken inte räcker.
Satsningen har hittills skett i det tysta. Dooer har ännu inte kommunicerat något lanseringsdatum men uppger att företagets viktigaste målgrupp är de 98 procent av Sveriges företag som har färre än 10 anställda.
I mars köpte Dooer webbyrån Agigen och med tio anställda enbart för att stärka upp utvecklarteamet, som nu består av cirka 20 personer. Klart är att Dooer är vd:n och grundaren Sam Nurmis nya storsatsning. Han har tidigare grundat och byggt upp företagen Loopia och Pingdom. Under Sam Nurmis ledning blev Loopia Sveriges största webbhotell, och det digitala analysbolaget Pingdom uppges ha över 700 000 kunder bland andra Spotify, Google och Apple. Båda bolagen har sålts, enligt techsajten Breakit såldes Pingdom för närmare en halv miljard kronor.
Frågan är hur annorlunda Dooer egentligen är jämfört med konkurrenterna, som också har eller håller på att utvecklar system för exempelvis digital fakturahantering och mobilscanning av kvitton. Dooers erbjudande tycks likna det från Wint, som nyligen tog in Fortnox förre vd Jens Collskog som delägare. Wint är en redovisningsbyrå som investerar mycket i digitalisering. Enligt techsajten Breakit tog Wint tog i fjol in 8,4 miljoner kronor i riskkapital, och i februari fylldes kassan på med 2,5 miljoner kronor via en nyemission, samt 2,5 miljoner kronor via ett innovationslån.
”Det faktum att det finns andra konkurrenter som vill automatisera bokföring visar bara på att branschen är mogen för förändring. Dooer till för företagaren, till skillnad från dagens program och byråer som ofta riktar sig till ekonomen. Det är alltid svårt för en bransch att utmana sig själv. Vi kommer från techvärlden och tyngs inte av gamla processer och tankesätt från bokföringsbranschen. Vi har helt enkelt en större andel utvecklare än våra byråkonkurrenter”, skriver Sam Nurmi.
Lokalen på Jakobsbergsgatan Dooers första ordentliga kontor och håller just på att färdigställas. Att bolaget väljer just dessa lokaler beror delvis på att Sam Nurmi har suttit här med sitt förra företag, Pingdom. Enligt honom är adressen attraktiv för de anställda och skyltläget har spelat roll då många av Dooers presumtiva kunder rör sig i området. Dooer blir med flytten granne till EY:s svenska huvudkontor och det finns fler kopplingar till EY: Dels är Dooer EY:s revisorsklient, dels har Sam Nurmi har varit nominerad till tävlingen ”EY Entrepreneur Of The Year” 2013. Enligt Dooer finns dock inget samarbete mellan företagen.