Det är dags att sälja era byråer!

När man pratar om sälj i vår bransch så får de flesta panik. På riktigt. Det enda man kan tänka på är att man aldrig har varit någon säljare och att man aldrig kommer att bli någon. Då byter man hellre jobb. På riktigt.

Det enda man samtidigt inte vet är att man säljer hela tiden. Vi måste förstå att vi har hur många möjligheter som helst att utveckla våra kunder ännu mer genom att vi säljer ännu mer. När man har kommit på det börjar det hända grejer. På riktigt!

Att våga kliva fram och sälja in sin byrå kommer att vara helt avgörande från och med nu. Den nya tidens företagare är pålästa och har högre krav. Vi kommer att få visa framfötterna för att locka till oss nya kunder. Kravbilden på byrån kommer att öka och det måste vi trivas med. Det är viktigt att rannsaka sig själv och ta reda på vilka styrkor och svagheter man sitter på och inom vilka områden man behöver utvecklas. Det ska vara drivkraften! Viktigt är också målbilder och uppföljning på både små och stora projekt. Känslan av att man hela tiden kommer framåt in i den nya tidens sätt att driva byrå på bara måste finnas där.

Jag anser att ledarskapet i branschen aldrig har varit viktigare. Tidigare har vi bara jobbat på som vi alltid har gjort. Det har varit tillräckligt. Tills nu. Den tiden är förbi som ledare. Det krävs mod och styrka. För att våra medarbetare ska våga kliva ur sin comfortzone måste det finnas ett stabilt ledarskap bakom. Som ledare måste du stötta dina medarbetare i att våga slänga sig ut. Acceptera att det inte alltid blir som det var tänkt men att det också finns massor att lära av det. Du behöver stå stadigt när det blåser och alltid finnas till hands. Push och feedback ska alltid finnas. Det behöver bli mer highfives. Fira framgång som aldrig förr!

Sälj handlar om att förstå att man behöver göra en behovsanalys och vad det innebär. Att man noggrant tar reda på vilka förväntningar kunden har på det som ska levereras. Att gå igenom vad som är viktigt för kunden. Att vara närvarande i kundens företagande. Att vilja vara en del av en kunds framgång. Lyckas du med det så har du sålt din tjänst. Kunden har fått ett värde. Vi måste släppa att vi jobbar med momsrapporter och bokslut. Det förväntar sig kunden att vi gör. Det är vad vi gör utöver det som räknas. När viljan och känslan i att verkligen göra skillnad är avgörande i din kundrelation, då har du kommit en bra bit på väg.

Kom igen nu alla fantastiskt duktiga medarbetare i branschen! Det är dags att bli mer framåtlutad och våga och vilja driva på. Vi kommer att höja statusen på våra arbetsuppgifter om vi väljer att fokusera på rätt saker. Under mina fyra år i branschen har jag hört alldeles för många gånger att alla har sååååå mycket att göra. Man har aldrig tid till någonting. Det är lätt att ställa sig frågan när man dessutom ska ha tid att lära sig att sälja mer. Hur ska jag hinna med allt?

Linda Asplund

Vi på Norengs har jobbat stenhårt med att vrida tillbaka året och planera kundens nya år innan det är påbörjat. Vi träffar många fler kunder nu än vad vi gjort tidigare. Vi har tränat oss på att ställa frågor som hjälper oss med kundkännedom. Vi har fått reda på viktiga fakta gällande våra kunders företagande i tid. Vi har haft tid till det här. Konstigt nog. Nyckeln är att vi bestämde oss för att sluta med att säga att vi inte har tid. Tid är det enda vi har. Det handlar om att planera och strukturera. Resultatet är att vi får positiva kundreaktioner. Vi har stärkt massor av samarbeten i och med detta. Som ledare på Norengs njuter jag av att se mina fantastiska medarbetare ta stora steg framåt. Personlig utveckling när den är som allra bäst. För mig och för dem.

I min vildaste fantasi kunde jag inte ana hur inspirerande det skulle vara att arbeta i den här branschen. Vilka möjligheter vi har! Full fart framåt!

Linda Asplund
Byråledare Norengs Redovisning Gävle

Krönikan är först publicerad i Wolters Kluwers webbmagasin Insight.

Martin Hammarström

[email protected]