Chatbot utmanar lönekontoret

PE Accountings Olle Rydqvist: ”Varför ska en ekonomiansvarig svara på enkla frågor som en chatbot kan lösa”.

Hur många övertidstimmar har jag? Hur mycket har jag kvar i friskvårdsbidrag? Frågorna till lönekontoret (eller lönekonsulten) kan vara många och nu har it-konsultföretaget Dynabyte lanserat en tjänst där anställda ska kunna få svar direkt av en så kallad chatbot.

Chatboten hämtar data från redovisningsföretaget PE Accounting genom ett öppet API, som innebär att det går att skicka data mellan systemen genom så kallade anrop. Tjänsten kallas Dynabot och kan svara på frågor om friskvårdsbidrag, timmar, utbildning och arbetsredskap.

”Vi tror på transparens och delaktighet i allt vi gör. Chatboten gör det enkelt att själv ha koll på sina siffror utan att behöva jaga rätt på en chef eller ekonomiansvarig. Utöver chatbotten låter vi även anställda ta del av hur det går för hela företaget genom väldigt tydliga och bra rapporter som annars bara är tillgängliga för ledning och styrelse”, skriver Dynabyte i ett pressmeddelande.

Olle Rydqvist

PE Accounting har jobbat med automatisering av bokföring sedan starten för åtta år sedan och betonar att de bästa innovationerna kommer genom bra samarbeten.

”Dynabyte har tagit det ett steg till och använder vår tjänst på ett sätt som förändrar hur hela deras företag arbetar, tänker och fokuserar framåt. Det är imponerande och känns på samma gång ganska givet. Varför ska man behöva fråga sin chef om något som man själv har lovats via sin anställning? Och varför ska en ekonomiansvarig svara på enkla frågor som en chatbot kan lösa? Siffrorna finns ju där, man måste bara ta ett steg till och göra det mer tillgängligt”, säger Olle Rydqvist, CEO på PE Accounting.

Finwire

red@finwire.se