”Byrån uppstod ur ett behov”

Krogarnas favorit Global Redovisning Årets tillväxtbyrå i Uppsala.

Från vänster: Gudrun Ahlberg och Mahmut Akay, Global Redovisning i Uppsala. Jonas Håkansson, 24SevenOffice.

Global Redovisning i Uppsala blir första byrå att tilldelas priset Årets tillväxtbyrå, en ny utmärkelse instiftad av Revisionsvärlden och mjukvaruföretaget 24SevenOffice. Totalt kommer 21 byråer från lika många län prisas under hösten. Diplomet för Uppsala län delades ut på nätverksträffen CloudLunch, som hölls på onsdagen på boutiquehotellet Villa Anna, nära Domkyrkan.

Vad är ni för sorts byrå?

”Global Redovisning grundades 2004 för att serva kunderna till den koncern vi ingår i. Koncernens kärnverksamhet är livsmedel som säljs till restauranger”, säger Gudrun Ahlberg, Administrativ chef på Global Redovisning i Uppsala.

Ni ägs alltså av en livsmedelsgrossist?

”Det kan man säga. Kunderna är framför allt restauranger, pizzerior och gatukök. Byrån uppstod ur ett behov. Kunderna ringde till vår ägare när de fick frågor från Skatteverket. Många i branschen kommer från andra länder och förstod inte svenskan eller hade frågor om lagar och regler. Då kläcktes idén om att här kan vi göra skillnad.”

Min fördom är att restaurangföretag är extra struliga kunder. Stämmer det?

”Det kan vara så, men vi styr upp kunderna så de får ett standardiserat flöde. Det gäller att följa väldigt enkla rutiner med instruktioner på lätt svenska.”

Hur många kunder har ni?

”Runt 80.”

Ni ökade omsättningen från 3,8 till 4,4 Mkr senaste räkenskapsåret. Vill ni fortsätta växa inom restaurang, eller vill ni bredda er och få kunder från andra branscher?

”Eftersom vi har våra kunder genom grossisterna vill vi gärna fortsätta med restaurang. Kontanterna minskar även i restaurangbranschen, vilket är bra. Vi tittar på att erbjuda våra kunder nya e-tjänster exempelvis digitala inköp där fakturorna matchas digitalt mot inköpen.”

Ni har inte slagit i tillväxttaket efter att ha betat av koncernens kunder?

”Vi kommer att kunna växa mycket mer, i alla fall under förutsättningen att vi hittar folk. Det är faktiskt litet fajt om kompetent personal.”

Hungriga konsulter på CloudLunch Uppsala.

 

Martin Hammarström

[email protected]