”Branschen bör analysera kunddata som Spotify”

Ny framtidsstudie från FAR.

På FAR:s branschdagar i Stockholm presenterades på torsdagen en ny studie av hur digitaliseringen kommer att påverka revisions- och redovisningsbranschen. Bakom rapporten står Kairos Future, samma konsultfirma som för tre år seden gjorde den uppmärksammade studien Framtidens rådgivning, redovisning och revision – en resa mot år 2025. Den hade ett bredare anslag.

I den nya rapporten lyfts flera olika tekniktrender fram som branschen bör förbereda sig på. Det handlar om prispress på tjänsterna, nya aktörer på arenan och en ökad branschglidning. Ytterligare ett område som redan börjat förändra redovisningsbranschen är big data och prediktiv teknik, det som brukar kallas redovisning i realtid. Med molnbaserade ekonomisystem, där mycket sker automatiskt, glider redovisningen över från bokslut och deklarationer till att mer handla om realtid, och kanske även framtid.

När kundföretagets kvitto från affärslunchen läses in med mobiltelefonen bara någon minut efter kaffet, blir kundens ekonomi synlig för redovisningskonsulten snabbare än någonsin. Detta öppnar enligt Kairos Future affärsmöjligheter för aktörer (exempelvis mjukvaruföretag eller redovisningsbyråer) som kan se och analysera stora mängder bokföringsdata för att hitta trender och förändringar.

”Genom att analysera bokföringen under ett antal år för en hel bransch och ibland koppla data till extern information som tillväxt och inflation kan systemen dra slutsatser om framtiden för enskilda företag. Med en prognos för företaget om försäljning på olika marknader, lönsamhet etc. blir det möjligt att styra företaget bättre och anpassa investeringar, försäljning, marknadsföring m.m.”, skriver rapportförfattarna Göran Krafft och Magnus Kempe på Kairos Future i studien.

Magnus Kempe ser paralleller till streamingtjänsten Spotify, som genom att analysera användarnas beteende kan räkna ut vad en specifik lyssnare vill höra härnäst.rapport

”Att samla kunddata kommer att bli jätteviktigt även i den här branschen. I framtiden räcker det inte med om kunskap av den egna kunden, du måste ha koll på liknande företag”, sa Kairos Futures Magnus Kempe när rapporten presenterades.

För revisorn eller redovisningskonsulten kan det handla om att identifiera förändringar hos kundföretaget eller dess konkurrenter, peka på risker och föreslå åtgärder.

”Med tillgång till big data och nya analysmetoder kommer kikarsiktet att kunna ställas om från historia till framtid. Det är en av många förändringar. Byråerna måste också anpassa sina affärsmodeller till det nya digitala landskapet”, säger Dan Brännström, generalsekreterare i FAR i ett pressmeddelande om studien.

Vid en paneldiskussion på branschdagarna om framtidsfrågor tryckte flera personer på att branschen måste våga ta betalt när redovisningsjobbet förändras från bokföring till analys och rådgivning.

”Vi ska ta betalt, vi sitter på stor kompetens. Vi ska inte dissa oss själva”, sa Mazars vd Marianne Sandén Ljungberg.

Martin Hammarström

[email protected]