Arvikabyrån omorganiserar för ökad effektivitet

Fokus för 2023 är att går mot fasta priser.

Johan Andersson

Arvika Redovisning har vuxit med stormsteg sedan Johan Andersson tog över verksamheten 2012. Antalet anställda har ökat från sex till 20 stycken och omsättningen stigit från 5 miljoner kronor 2011 till cirka 14 miljoner kronor 2022, berättar vd Johan Andersson.

“I år ska vi omsätta 16-17 miljoner kronor och 2025 ska vi vara uppe i 20 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 3-4 miljoner kronor, enligt vår treårsplan”, säger han.

År 2014 etablerade sig företaget i Töcksfors, 2016 var det dags för ett kontor i Charlottenberg och i oktober i fjol bar det vidare till Sunne genom det första förvärvet.

“Sunneköpet påverkade inte omsättningen 2022. Nu ska rörelseresultatet, som landade på cirka 400.000 kronor i fjol, stabiliseras. Det kostar att växa”, konstaterar Johan Andersson.

I skrivande stund pågår en stor omorganisation för att effektivisera arbetet, ge kunderna mer för pengarna och skapa en bättre arbetsbelastning för medarbetarna.

“Vi går mer och mer över till fastpris. Jag har släppt byråadministrationen till en medarbetare för att helt kunna ägna mig åt sälj och min spetskompetens inom bokslut och skatter, infört nya mätverktyg och funderar på att organisera byrån i team för att jämna ut flödena hos medarbetarna. Vi är en stor byrå för att vara ensamägd med nära 2000 kunder.”

Fokus för 2023 är att få över merparten av debiteringen till fastpriser.

“Genom att vi digitaliserar och underlättar vårt arbete, så finns tiden att i stället dela med oss av vår kunskap och erfarenhet genom rådgivning och stöd till våra kunder, de ska känna att de skall kunna ringa oss med frågor utan att det kostar dem extra vilket vi tror ger mervärde för kunderna. Att vi dessutom är lokaltförankrade gör det tryggare för kunderna som vet att vi finns på våra fyra orter när de vill ha vår hjälp.”

Kunderna är främst små, ofta ägarledda fåmansbolag i olika branscher, även fastighetsbolag.

Är fastighetsbolag en bra nisch att rikta in sig på?

“För oss är det bra, men vi är inte nischade mot fastighetsbolag utan riktar oss till alla företag, även om vi har ca 10-15 fastighetsbolag i olika storlek som kunder.”

Hur kommer det sig att ni vuxit så mycket?

“Jag har fantastisk personal med stora kontaktnät och väldigt bra rykte.”

Hur rekryterar ni?

“De har en väldigt bra utbildning på yrkeshögskolan i Karlstad. De sista fyra anställda har haft praktik under den hos oss. Det är jättemycket värt att ha sett dem jobba under praktiken. Men vi anställer bara från närområdet, annars riskerar vi att tappa dem inom sex månader. Vi vill att de ska vara rotade här med familjen. I Arvika finns allt och vi har jättekul på jobbet.”

Vill du fortsätta att växa genom förvärv?

“Min konstanta fråga är om jag inte bara kan ta det lite lugnt några år. Nu ska jag förädla då vi vuxit mycket. Jag planerar inte något köp men det kan alltid dyka upp något.

Hur tänker du kring den ökade automatiseringen?

“Systemen gör att vårt arbete effektiviseras, vilket är en anledning till fastpris, vi vet ungefär hur lång tid arbetet tar och i priset ingå rådgivning och vår kunskap kan förhoppningsvis leda till ökad lönsamhet för kunderna. Men vårt jobb kommer inte försvinna. Inte i lilla Arvika. Det är så lokalt. Vi har relationerna och det ska mycket till för att man ska byta, man vill att det ska vara enkelt. Vi känner alla.”

Vad tror ni om 2023?

“Konjunkturen blir utmanande och många företag kommer försvinna. Men vi kommer inte drabbas. Vi fortsätter få nya kunder, har kapacitet ta emot dem och prisökningar gör sitt till.”

Fotnot: År 2021 omsatte företaget 12,5 miljoner kronor med ett rörelseresultat på runt 0.

Barbara Taltavull

[email protected]