Hjälp dina kunder fatta bra beslut genom prognoser
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Pandemi, inflation och räntehöjningar – de senaste åren har bjudit på flera otrevliga överraskningar. För företagare har det varit svårt att planera för och navigera i den verklighet vi haft att hantera. Vad som väntar framåt är svårt att veta, men min bedömning är att de företag som jobbar aktivt med prognoser kommer att få tydliga fördelar gentemot de som inte gör det. För den som arbetar med redovisning kanske detta anses självklart – men i mitt tycke är fördelarna så ansenliga att det är värt att påminna både sig själv och sina kunder om att faktiskt prioritera prognosarbete.
Tidskrävande och inkorrekt?
I en del fall kommer kunderna säkert invända och tycka att det känns besvärligt. Några kommer förmodligen mena att prognoser är krävande att ta fram och att de ger osäkra resultat. Då gäller det att argumentera för att även enkla, översiktliga prognoser, kan göra väldigt stor nytta i förhållande till insatsen för att få fram dem. Påminn gärna också om att prognosarbete, precis som det mesta här i livet är en läroprocess, och att mer erfarenhet på området kommer göra utförandet enklare och resultatet mer träffsäkert. Det kan dessutom vara värt att reflektera över alternativet, tillsammans med era kunder. Vilka risker utsätter sig ett företag för, genom att inte arbeta med prognoser?
Som ni vet pratar vi ju vanligtvis om prognoser utifrån tre perspektiv: resultaträkning, balansräkning och kassaflöde. De av era kunder som ännu inte arbetar med prognoser bör ni uppmana att åtminstone komma i gång med prognoser över kassaflödet. Betydelsen av att – i god tid – ha koll på om kassan riskerar att sina, borde vara ett tungt vägande argument.
Att prognoser fungerar som ett skydd mot tråkiga överraskningar är ju dessutom bara ena perspektivet. Den andra delen, att fatta så kloka beslut som möjligt med en väl tilltagen kassa, är minst lika viktigt. I programmen där prognoser görs kan ni med fördel visa på enkelheten och tydligheten i framtagandet av prognoserna – men också illustrera hur olika scenarier kan göra beslut om framtida investeringar betydligt mer välgrundade. I Wolters Kluwers Capego Finsit är det exempelvis möjligt att bygga prognosen på några få antaganden genom att utgå från tidigare perioders utfall och trender.
Bedömer ni att kunderna kan ha nytta av att jobba med flera prognoser parallellt finns det goda skäl att rekommendera just det. Insikter om såväl bästa som värsta tänkbara scenario kan ge företagen mer kontroll i sitt vardagliga beslutsfattande.
Men oavsett vilket angreppssätt som passar bäst för era kunder är min bestämda uppfattning att de flesta bör prioritera prognoser i någon utsträckning. Hjälp era kunder att komma i gång på ett sätt som känns relevant och lagom tidskrävande.
Camilla Einarsson
Produktspecialist, Wolters Kluwer
Åsikterna i artikeln är skribentens egna. Vill du också skriva en gästkrönika i Revisionsvärlden? Mejla oss!