Så växte de sin byrå rekordsnabbt
Sponsrat innehåll från Visma SPCS
På sex år har deras redovisningsbyrå växt med mer än 500 procent och 2022 utsågs de till Gasellföretag. Vad är det som gör Redo till en framgångsbyrå? Delägaren Johanna Ottvar delar med sig.
Allt började när de tre delägarna jobbade på större byråer men saknade att få jobba närmare sina kunder.
– För oss är det viktigt att lära känna kunden bakom företaget för att ta reda på hur de tänker kring sin verksamhet, men också hur de arbetar med sin administration och ekonomi idag – och hur kunden skulle vilja ha det. På så sätt kan vi anpassa våra tjänster och hur vi kan jobba tillsammans på bästa sätt.
Läs mer på vismaspcs.se/redovisningsbyra
Automatiserade processer och siffror live
Redo jobbar med processer där så mycket som möjligt är automatiserat och underlagen kommer in via appar direkt in i Visma eEkonomi.
– Eftersom vi jobbar automatiserat har kunderna många siffror “live” och vi brukar ha kontakt med kunden veckovis eller varannan vecka.
– Visma Advisor är kärnan i vår verksamhet. Där har vi bevakningslistor, kundregistret, tidrapportering, fakturering och därifrån kommer vi åt alla program. Vi ser om allt är klart i slutet av en månad, att vi når målen och hur bokslutsarbetet går för hela byrån. Varje medarbetare har sina kunder som man är ansvarig för men vi hjälps åt och fördelar arbetet.
Johanna berättar att Redo jobbar med fasta priser men att priset beror på vilka delar som kunden vill ha, volymen på leverantörs- och kundfakturor, vilken bank kunden har, om det finns lager osv. Ett koncept som fungerar väl och Redos nya kunder kommer nästan uteslutande via rekommendationer.
Snabbare tillväxt än planen kräver flexibilitet
Byrån har vuxit snabbare än vad som var tanken, och efter fem år hade de redan tio medarbetare.
Att växa snabbt har sina utmaningar och det gäller att vara anpassningsbar, menar Johanna. Hon ger som exempel att de till en början inte ville ha någon byråledare men att de behövde tänka om när de blev fler medarbetare.
– Ju fler man blir, desto fler rutiner och processer behövs. Det är både svårare och enklare för det är mer förarbete men också lättare om någon är frånvarande. Därför är det viktigt att vi har gemensamma mål och gemensamma kunder, inte mina och dina kunder.
Nycklarna till framgång
En framgångsfaktor är att Redo startades av tre delägare som kompletterar varandra och har samma grundvärderingar. Johanna anger också löpande ägarmöten som en viktig del av resan.
– I våra ägarmöten satte vi vår värdegrund som är att vi vill att byrån ska ha engagemang, vara tillgänglig, öppen och nytänkande. Det genomsyrar allt, även val av lokal, att det ska vara tillgängligt och lätt att bara kunna komma förbi. På ägarmötena tar vi också upp allt från medarbetarutveckling till om vi behöver ett nytt IT-system och hur ekonomin går.
Arbetsklimatet i fokus
– Vi fokuserar mycket på våra medarbetare. Vi har till exempel en bonus till samtliga medarbetare som baseras på det totala resultatet för året. Alla arbetsuppgifter är viktiga och vi har av den anledningen ett rullande schema för receptionen. Vi är också tydliga med att vi är tre delägare idag men att det inte alltid kommer att vara så utan på sikt kommer vi att utöka antalet.
Varje morgon har byrån ett REDO-för-dagen-möte på tio minuter där man går laget runt och checkar av läget, delar tips och trix och kollar av om någon behöver hjälp. Morgonmötet är viktigt för att stärka gemenskapen.
Johannas tre tips för att växa
- Trivs medarbetarna så trivs kunden.
- Våga testa ny teknik.
- Var engagerad i kunderna och skapa bra rutiner.
Vill du också jobba smartare på din byrå?
Med Visma Smarta Byrån får du jobba med dina kunduppdrag på ett helt nytt sätt. Dessutom betalar du bara för det du använder, månadsvis i efterskott och utan bindningstid. Inte så dumt va? Läs mer på vismaspcs.se/redovisningsbyra