Bokföring gör (delvis köpt) succé på Youtube
Redovisningstjänsten Bokio har producerat en serie videor på YouTube som efter endast ett par månader fått miljontals visningar. Serien heter ”Sveriges bästa företagare” och görs av komikerna Jonatan Unge och Simon ‘Chippen’ Svensson.
Mikael Pawlo, vice vd på Bokio med ansvar för varumärkesfrågor och tillväxt, uppger att bolaget lagt cirka 200 000 kronor på att köpa trafik på filmerna. Samtidigt har Bokio gjort bland annat reklamfilmer, radioreklam och poddsponsring i varumärkesstärkande syfte. Det har resulterat i att allmänhetens kännedom om varumärket mer än trefaldigats, enligt mätningar av Novus.
Inom varumärkesundersökningar kan man mäta både ”spontan varumärkeskännedom”, som mäter hur många personer som har kännedom om varumärket utan hjälp, och ”hjälpt varumärkeskännedom”, där personen känner igen varumärket efter att få en påminnelse om det. Enligt Mikael Pawlo känner 37 procent av de tillfrågade nu till Bokio med “hjälpt kännedom”, en signifikant ökning från tidigare 11 procent, innan YouTube-succén.
Serien ”Sveriges bästa företagare” består av tio avsnitt och tar upp olika aspekter av företagande. Filmerna handlar om bland annat bokföring, fakturering, löneförhandling och kvitton.
”Vi är otroligt stolta över att ha skapat en serie som både underhåller och utbildar. Genom att använda humor och intressanta ämnen har vi lyckats nå ut till en bred publik och visa upp Bokio samt kommunicera att Bokio är enkelt och billigt”, säger Mikael Pawlo i ett pressmeddelande.
Bokio startade som ett gratis bokföringsprogram och beskriver sig idag som en ”redovisningstjänst”. Under 2020 gick Bokio ihop med Red Flag, som drevs av Mikael Pawlo. Året därpå började Bokio ta betalt för fler funktioner än tidigare. Sedan 2022 ägs bolaget av Visma. Bolaget har drygt 80 anställda och kontor i Göteborg och Stockholm.