”70-80 procent av kunderna har fast pris”

Redovisningskoncernen Frivision fokuserar på enmansföretagen.

Tobias Ryberg

Frivision Göteborg AB, en del av den snabbväxande redovisningskoncernen Frivision, är Årets tillväxtbyrå i Västra Götaland. Revisionsvärlden fick en intervju med grundaren Tobias Ryberg och regionchefen Niclas Svensson.

Du är ekonom från Handels i Göteborg och började karriären i andra branscher. Varför startade du redovisningsbyrå?

”Jag är entreprenör och har drivit flera mindre verksamheter. Först mötte jag redovisningsbranschen som kund. Jag ville skapa en bättre redovisningslösning för alla enmansföretag än de jag själv provat”, säger Tobias Ryberg.

Frivision startade i Göteborg och har kontor även i Stockholm och Malmö. Kommer ni att etablera er även på fler orter?

”Just nu har vi inga planer på att öppna kontor på fler orter, men vi vill så klart ha kunder över hela landet. I fjol startade vi ett affärsområde för litet större kunder som vill arbeta digitalt – Plusvision. Det är ett sätt för oss att fortsätt vara relevanta när våra kunder växer. Där ligger det närmare till hands att expandera till fler orter.”

Ni är tydliga på webbplatsen med att ni riktar er till enmansföretag, varför har ni valt den nischen?

”Delvis för att många revisions- och redovisningsbyråer vill ha större kunder och tycker att det är för mycket jobb och för litet pengar i de minsta företagen. De flesta bolag är enmansbolag som inte vill växa. Allt fler försörjer sig som egenföretagare och antalet aktiebolag har exploderat de senaste åren. Därför är detta ett växande marknadssegment.”

Kommer era kunder till er i samband med att de startar upp, eller har många skött redovisningen själva under en tid?

”Många av våra kunder sköter bokföringen själva. Då är instegstjänsten bokslut, med fast pris. Sedan köper de till exempelvis redovisning eller rådgivning.”

Hur tänker ni kring prissättningen?

”Fast pris på bokslut hade vi från start, de andra paketen har vi utvecklat efter hand. Så långt det är möjligt försöker vi skapa standardiserade paket, exempelvis för fristående konsulter. Vi har laborerat litet med fasta och löpande priser, men nu försöker vi få över så mycket som möjligt av den löpande redovisningen till fastprisuppdrag.”

Är det svårt att få sälja rådgivning med fasta priser?

”Vi försöker skapa paket med fasta priser även inom rådgivning, och i exempelvis bokslutet ingår att vi sätter oss ner med kunden och diskuterar siffrorna. Även de kunder som har mycket enkla bokslut är beredda att betala för den tryggheten det innebär att en redovisningskonsult tittat på siffrorna”, säger Tobias Ryberg.

Hur stor andel av era kunder har fast pris på redovisningen idag?

”I Göteborg har vi kommit långt, här har 70-80 procent av kunderna fast pris. I Stockholm och Malmö är andelen något lägre”, säger regionchefen Niclas Svensson.

Frivision-grundaren Tobias Ryberg och regionchefen Niclas Svensson tog emot priset på välbesökta CloudLunch i Göteborg i fredags. Årets tillväxtbyrå delas ut av programvaruföretaget 24SevenOffice och Revisionsvärlden och baseras på en undersökning från kreditupplysningsföretaget UC. Priset premierar omsättnings- och vinsttillväxt. Aktiebolag inom redovisning och revision som omsätter minst 3 Mkr är med i undersökningen. CloudLunch hålls över hela landet, läs mer här.

Från vänster: Ståle Risa (24SevenOffice), Tobias Ryberg och Niclas Svensson (Frivision).

Martin Hammarström

mh@revisionsvarlden.se